A COVID-19 gazdaságra gyakorolt hatása világszerte nyomokat hagyott. A világjárvány levonulása után a globális iparon hatalmas zűrzavar lett úrrá. Számos ágazatot megviselt a járvány, így az elektronika és a repülés területét, valamint az autóipart is. Már a járvány kitörése előtt is küzdött az autóipar, de a járvány kitörése után még nagyobb küzdelemmel kell szembe nézniük. A károsanyag-kibocsátás, az ezzel kapcsolatos különféle környezetvédelmi intézkedések, a totálisan változó fogyasztói igények és a visszaeső autóeladások biztosan nem tettek jót az autóiparnak. Szakértők szerint 2021-ben némi javulás kezdődött, de még nagyon sokat kell változnia a helyzetnek ahhoz, hogy minden visszatérhessen a régi kerékvágásba.
Milyen kihívásokkal kell most szembe néznie az autóiparnak?
Az első és talán a legfontosabb az a gyári leállások. A Covid alatti távolságtartás nem tett jót az autóiparnak. Az autóipar egyik legnagyobb kihívása lett, hiszen az egészségügyi és biztonsági előírásokat nekik is be kellett tartaniuk. Azt még mind a mai napig nem lehet tudni, hogy mikor tud visszaállni a gyártás az eredeti formájába. A rendszeres járműgyártás még mindig várat magára. A leállás emellett hatalmas termelés kieséshez vezetett és pénzügyi veszteséget okozott a gyártóknak. Az autóipar éppen egy hatalmas változáson megy keresztül az elektromos járművek bevezetésének következtében és ezt a technológiaváltást sem könnyítette meg a járvány. Mivel a gépkocsieladások csökkentek, ezért a pénzügyi veszteségek hatalmasak és a korlátozások miatt az autóeladások a lehető legalacsonyabb szintet érték el. Ez nem okozhatott meglepetést, hiszen a járvány közepén nem valószínű, hogy a fogyasztók prioritásként kezelik a járművásárlást. Mivel a vásárlások szinte megszűntek, ezért a gyáraknál elindultak az elbocsátások is. Több nagyobb gyártó a világon több helyen is rendelkezett gyárral, amelyek közül párat bezárni kényszerült. Ahol nem történtek elbocsátások ott a rövidített munkaidőt kezdték el alkalmazni. A termelés leállás magával hozta az ellátási láncok zavarát. Az országok járványkezelése eltérő mind a mai napig, így a korlátozások sem egyformán kerültek bevezetésre, emiatt az ellátási láncban teljes zavar keletkezett. Ez talán most az egyik legfontosabb negatívuma a járványhelyzetnek. A félvezetők gyártása, az elektromos mobilitás bevezetése, a szervezetlenség teljesen megváltoztatta a piacot. Az autóipar számára nem maradt más hátra, mint a rugalmas és átlátható működésre való átállás megtervezése. A járvány miatt ezen kívül likviditási problémákkal is küzdöttek a gyártók, mivel a termelés leállás és a visszaeső eladások folyamatos pénzügyi veszteségeket okoztak. A pénzhiány miatt számos autóipari gyártó ment tönkre, hiszen ezek a gyártók a járványt megelőzően sem rendelkeztek jelentős készpénztartalékkal. A mesterséges intelligencia használata, a valós idejű készpénzbeáramlás előrejelzése, a pénzintézetekkel való napi szintű kapcsolattartás és a technológiák automatizálása most a legfontosabb feladatok közé tartozik, hiszen így a likviditási problémák is nagy mértékben csökkenthetők. Mivel a vásárlói magatartások megváltoztak és a vásárlók számára egyre kevésbé fontos az új autók megvásárlása, ezért az autógyártók előtt még nagyon hosszú az út, addig amíg a régi fogyasztási szokások visszatérnek és újra nyereségesek lehetnek. Sok esetben a vásárlók a már leadott megrendeléseiket is visszamondták, amely szintén az autógyártóknak okozott veszteséget. A járvány alatt az autógyártók igyekeztek mindent megtenni annak érdekében, hogy bevételeiket realizálják, ezért a fogyasztóknak offline is elérhetővé tették az autókat és digitálisan kötötték meg az adásvételi szerződéseket. Kijelenthetjük, hogy a fenti problémák miatt az autóipar előtt egy nagyon nehéz időszak áll.